Een blog starten? 6 tips!

Voor iedere schrijver die wat meer overzicht kan gebruiken (en geloof me, dat kunnen we allemaal)! Volg deze stappen en jouw blog wordt nóg beter en interessanter.

Liever de vlog kijken over het schrijven van een blog? Klik op deze zin!

Het is een onbetwiste uitdaging om leuke en interessante content te schrijven. Het dagboek dat je misschien als kind bijhield, is er niets bij. Als contentmaker moet je inspireren, informeren, enthousiasmeren (en nog veel meer -eren) en tegelijkertijd hoge kwaliteit leveren. Want of je nu je persoonlijke blog wilt starten of aan de slag gaat voor een bedrijf: je wilt de aandacht pakken van de lezer. Deze 6 tips moeten je helpen dat voor elkaar te boksen.

Doe onderzoek

Schrijf je in opdracht? Dan kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om het bedrijf door en door te kennen. Gek genoeg vergeten nog te veel schrijvers het belang van de tone of voice van een bedrijf. Als je wilt dat jouw artikelen aansluiten op het imago van het merk, moet je dezelfde guidelines in taalgebruik, stijl en contentvorm gebruiken. Dit zijn drie manieren hoe je inzicht krijgt in een merk:

  • Een goed startpunt is het lezen van oude blogs, als het bedrijf al langer bezig is met het creëren van content. Dit is eigenlijk de beste manier om erachter te komen wat de tone of voice van een merk is.
  • Hoe doen concurrenten het? Op welke manier en waarover schrijven de belangrijkste concurrenten van het bedrijf? Dit is niet alleen een manier om inspiratie op te doen, maar ook om erachter te komen hoe jij je kunt onderscheiden.
  • Doe een content audit. In het kort: een content audit is een overzicht van gegevens van alle content. Het helpt je om inzicht te krijgen in welke doelen behaald worden , en wat wel en niet werkt met betrekking tot verkeer, betrokkenheid en andere meeteenheden. Het is sowieso verstandig om dit om de zoveel tijd te doen: zo kun jij je content verbeteren aan de hand van (niet) behaalde resultaten.
Ken je doelgroep

Weten wie je doelgroep is en wat hun wensen en behoeften zijn, is net zo belangrijk als het kennen van het bedrijf voor wie je in opdracht schrijft. Je kunt geen kwalitatieve content posten als je niet weet voor wie je het schrijft. In het kort moet je weten wie binnen je doelgroep valt. Je kunt starten met het definiëren van de doelgroep op basis van demografische kenmerken, en dieper onderzoek doen naar wensen en behoeften door middel van een survey onder je bestaande klanten (bijvoorbeeld). Nu heb je genoeg data om een aantal persona’s (klantprofielen) op te maken. Maak er niet één, maar meerdere. Een bepaalde topic past bijvoorbeeld perfect bij een bepaald deel van je doelgroep, waar een andere topic misschien de plank wel helemaal misslaat. Ook handige informatie als jij je content online wilt pushen (lees: adverteren)!

Topics

Waar ga je over schrijven? We kunnen ervan uitgaan dat jouw merk (of jij individueel) bepaalde autoriteit heeft over specifieke onderwerpen of industrieën (zoals SendtoDeliver dat heeft met content en online marketing). Die onderwerpen vallen allemaal in de vijver waaruit jij jouw topics gaat vissen. Bedenk goed: waar weet ik veel van en waar wil de doelgroep meer van weten? Overlappen deze twee elkaar: jackpot! Nog wat tips:

  • Check de FAQ (frequently asked questions) van interessante platforms of conculega’s voor inspiratie.
  • Het kan ook geen kwaad om bij conculega’s te spieken voor inspiratie. Misschien valt het je wel op dat over bepaalde onderwerpen te weinig wordt geschreven. Dan kan jij daarop inspelen.
  • Onderzoek doen naar keywords rondom de topics van jouw merk kan je een eind op weg helpen om je blog vorm te geven. En het kan je helpen met SEO!
Schrijf geen bullshit

Wil je kwaliteit leveren? Lul dan niet maar wat bij elkaar, maar doe gedegen onderzoek. Kijk uit naar experts en wetenschappelijk onderzoek om jouw artikel meer diepgang te geven. Zo groeit de autoriteit van het bedrijf, bovendien plaatst Google je artikelen hoger.

Bedenk een goede headline

We krijgen nu, meer dan ooit, dagelijks zoveel informatie binnen, dat headlines er écht uit moeten springen om onze aandacht te grijpen. Het moet kort en krachtig zijn, uitleggen waar het stuk over gaat en ook nog een beetje prikkelen. Een goede kop zorgt er namelijk voor dat je het artikel verder wilt lezen. Petra schreef een blog over het maken van een pakkende headline!

Blog: Hoe schrijf je een goede headline
Wees visueel

Net als een goede headline, helpt een aantrekkelijke foto ook de aandacht van de doelgroep te trekken. Als de afbeelding tot de verbeelding spreekt, bij de doelgroep én het bedrijf past en van hoge kwaliteit is, is de kans groter dat het je (potentiële) lezer opvalt. Belangrijker nog: weet wat het beste werkt voor jouw content en de doelgroep. Met A/B-testing kun je erachter komen welke afbeeldingen het beste werken. Je kunt op social media twee of drie verschillende campagnes voeren voor dezelfde blog, met verschillende afbeeldingen. Welke advertentie levert de meeste clicks op? Is dat de post met de geanimeerde foto of juist die shot met vrolijke mensen?

In deze vlog alles over het schrijven van een blog:
Petra de Niet

No Comments

Post a Comment