Dit moeten marketeers weten over GDPR en de AVG

In deze digitale wereld worden persoonsgebonden data met ongekende snelheid verzameld. De GDPR en de AVG dwingt ons om op een andere manier met data om te gaan. Waar liggen de kansen voor online marketeers?

Liever de vlog kijken over de GDPR en AVG? Klik op deze zin!

Alles wat jij en ik online doen (de websites die we bezoeken, de apps die we gebruiken en de foto’s die we maken) laten een digitale afdruk achter. En die afdruk is goud waard voor online marketeers. De laatste jaren gaat het bij marketing namelijk steeds meer om data (al dan niet helemaal). En die gegevens zijn bijna altijd persoonsgebonden. Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ofwel de General Data Protection Regulation (GDPR) die sinds mei 2018 van kracht is, zal er het nodige voor online marketeers veranderen. Waar moeten we rekening mee houden? En waar liggen kansen?

Toestemming, toegang en focus

Marketeers moeten vooral letten op data toestemming, toegang en focus:

  • Bij toestemming gaat het erom dat klanten en partners expliciet akkoord moeten geven dat bedrijven hun gegevens opslaan, analyseren en met marketingdoeleinden inzetten. Klanten moeten bijvoorbeeld expliciet toestemming geven om een nieuwsbrief te ontvangen. Bedrijven die nu nieuwsbrieven versturen naar leads die hier niet duidelijk toestemming voor hebben gegeven (opt-in), zijn in overtreding. Ook mogen bedrijven niet zomaar gegevens gebruiken voor andere doeleinden dan ze hebben beloofd. Stel dat ik me aan heb gemeld om maandelijks een informatieve nieuwsbrief van bedrijf X te ontvangen, dan mag het bedrijf mijn gegevens niet gebruiken om wekelijks commerciële updates te sturen.
  • Bij data-toegang draait het erom dat personen de mogelijkheid moeten hebben om data in te zien, toe te voegen, aan te passen en te verwijderen: dus het recht om vergeten te worden.
  • Bedrijven zullen moeten focussen op de data die ze nodig hebben en moeten precies kunnen verantwoorden waarom ze die specifieke data opvragen. Blijf dus bij de basics en dwaal niet teveel af van wat je wilt (lees: moet) weten.

De GDPR/AVG is zo slecht nog niet. Sterker nog, het is dé kans voor marketeers om het beste uit hun werk te halen: sterke marketingcampagnes opzetten die klanten targetten die al engaged zijn met het merk. Want: die klanten hebben jou immers uit vrije wil toestemming gegeven om bepaalde gegevens te verzamelen en gebruiken!

Win-winsituatie

Het geven van toestemming om bepaalde gegevens te verzamelen en te beruiken is een win-winsituatie om de volgende redenen:

  • Als je onderscheidt kunt maken tussen klanten die commerciële updates willen en klanten die informatieve updates willen, kun je campagnes beter targetten en relevanter maken. Grote kans dat de conversie hoger uitpakt.
  • Als je transparant met data omgaat, bouw je vertrouwen op bij de consument, waardoor je reputatie beter wordt. En dat is erg waardevol, want klanten die jouw merk vertrouwen, keren eerder en vaker terug.
Wat moeten marketeers doen om GDPR-proof te zijn?

Met deze tips kun je direct aan de slag:

  • Controleer e-maillijsten of de klanten zich wel echt aan hebben gemeld (opt-in). Zitten er leads tussen die geen concrete opt-in hebben gedaan? Jammer, maar dan mag je die niet meer gebruiken. Zorg ervoor dat nieuwe klanten expliciet toestemming geven om nieuwsbrieven te ontvangen.
  • Vraag alleen om informatie die je daadwerkelijk nodig hebt. Dus niet meer ‘good to know’ maar ‘need to know‘.
  • Tijd om schoon te maken! Onderzoek waar alle data is opgeslagen, ga na of de data correct en up-to-date is en of je duidelijk toestemming hebt gekregen om de data te verwerken. Zo niet, dan mag je het volgens de wetgeving niet gebruiken.
  • Zet in op een waardevolle contentstrategie! Doordat je onder GDPR regulering alleen data verwerkt van data subjects die expliciet toestemming hebben gegeven, is de waarde van die data veel hoger. Daarnaast heb je overzichtelijk welke informatie ze willen ontvangen, hoe vaak en via welke bron (sms, push-notificatie, e-mail of social media). Nu kun je écht op-maat-gemaakte content aanbieden aan verschillende doelgroepen via verschillende uitingen. Yes!
  • Sla consumentendata op met een (gratis) CRM systeem. Een Customer Relationship Management (CRM) systeem is een digitale, centrale locatie waar gegevens van en over klanten opgeslagen en gedeeld kunnen worden met collega’s. Je wilt nu echt alle data in één systeem bewaren, waarbij je overzicht hebt.
  • Zet in op transparantie. Zorg dat je een geüpdatete openbare privacy policy hebt waarin helder, overzichtelijk, gedetailleerd en begrijpelijk uit is gelegd wat jullie doen om GDPR-proof te zijn.
Kortom…

Dit is dé kans voor online marketeers om creatiever om te gaan met ‘fair trade’ data. Data van leads die jou actief toestemming hebben gegeven. Is dat niet veel waardevoller? Doordat bedrijven nu gedwongen worden om hun gegevens door de filter te halen, krijgen ze meer inzicht in hun gegevens. En met die geordende data als basis, kun je als marketeer straks beter je online strategie ontwerpen en inzetten op actieve potentiële klanten.

Echt waar!

Campagne Management
Bekijk hier de vlog over GDPR/AVG:

Geen reacties

Laat een reactie achter