Een niche community: Zo pak je het aan

Wil jij een product of service onder de aandacht brengen bij een speciale groep mensen? Dan doe je er slim aan om een niche community op te bouwen! Wij vroegen Claire van ThereSheGoes het hemd van het lijf over hoe zij dit doet.

Liever de vlog kijken over ThereSheGoes? Klik op deze zin!

Voordat we gaan kijken hoe Claire haar niche community heeft opgebouwd, gaan we eerst dieper in op de term ‘niche community’. Want in hoeverre verschilt het nou met een gewone community? In essentie hebben ze dezelfde hoofdkenmerken en belangen.

Gewone community
  • Het starten van een discussie over jouw product of service met jouw doelgroep. Dat is altijd de kern van elke community en daarmee geef je jouw merk een extra dimensie.
  • Brand ambassadors. Een select deel van de community kan zó erg fan worden dat ze jouw service of product actief aanraden aan anderen, en zelfs content gaan maken en verspreiden over jouw brand. Dit noem je ook wel: brand ambassadors.
  • Door de discussies in je community ontstaat er co-creatie en ownership met betrekking tot jouw brand, zonder dat je daar zelf aan mee hoeft te werken. Dit moet je wel modereren.
  • Een community is klantgericht. Het gaat om de deelnemers, niet om jouw merk (indirect natuurlijk wel).
Niche community
  • Een niche community heeft buiten alle mensen die je brand leuk vinden ook specifiek haar pijlen gericht op bepaalde kernmerken van een doelgroep. Zoals in het geval van ThereSheGoes de businesswomen.
  • Passie is belangrijker dan geld. Een niche community moet gaan over een echte passie waar je doelgroep ook om geeft. De community vormt als het ware een hechte structuur om die passie heen. You care, we care.
  • Offline engagement aanmoedigen. Een online community op social media, je website of je applicatie is te gek, maar face-to-face contact zorgt voor échte toewijding. Maak evenementen aan – of nog beter, laat de community dat zelf doen – waar mensen met elkaar in contact kunnen komen.

Een niche community in de praktijk: ThereSheGoes

ThereSheGoes is een niche community voor ondernemende (business) vrouwen die hun passie en expertise in de offline wereld willen delen. De mobiele applicatie helpt vrouwen wereldwijd met elkaar in contact te brengen om hun netwerk te vergroten én hun carrière een boost te geven. Iedere gebruiker kan evenementen organiseren en mensen uit de community kunnen zoeken op events in de buurt (en filteren op tags). Of het nu om een lunch, een kenniscongres of een bootcamp gaat: je kunt het samen met like-minded vrouwen doen. Waarom offline meeten zo belangrijk is, legt Claire uit:

“Denk aan vijf mensen die echt belangrijk voor je zijn. Mensen die jou hebben gevormd tot wie je nu bent. Kies voor deze groep geen familieleden (die hebben automatisch invloed op je). Je zal je realiseren dat je tijd met deze mensen hebt doorgebracht: je hebt met ze gedronken, gegeten en bent misschien wel met ze op vakantie geweest. Je bent niet alleen online verbonden met ze, maar brengt echt tijd met ze door. Offline heb je veel meer impact dan online. Liever een persoon in het echt ontmoeten, dan 10 duizend volgers op Instagram.”

Voor iedere ondernemer of startup die een community wilt opbouwen, heeft Claire een tip:

“Omring jezelf ook eens met mensen die beter zijn dan jij. Leer van ze en stap uit je comfort-zone.”

Het platform start begin 2019 met een trial, waarna het later dat jaar echt online gaat! Wij zijn benieuwd.

Community Management
Bekijk hier de vlog over ThereSheGoes

Geen reacties

Laat een reactie achter