De belangrijkste social media trends 2019

Een marketeer moet zijn social media strategie continu updaten. En om dat succesvol te doen, moet je de laatste social media trends kennen én begrijpen.

We luiden dit nieuwe jaar bij SendtoDeliver in met een overzicht van de belangrijkste trends in de wereld van social media. Een wereld die continu in verandering is. Een wereld waar bedrijven hun doelgroep willen aanspreken en aantrekken. Aan het eind van ieder jaar maken bedrijven – ook wij – de balans op. Achterover zitten en dezelfde koers als afgelopen jaar volgen? No way! Daarom: ken de belangrijkste trends die in 2019 het social media landschap gaan vormgeven en pas je strategie daarop aan!

Video zegt meer dan duizend woorden

Video content is populairder dan ooit. En net als voorgaande jaren zal de groei doorzetten. Dit jaar zal het de content markt domineren, geloof ons. Uit onderzoek van Wyzowl blijkt dat 81% van de consumenten door het kijken van een video van een merk overtuigd werd om een product of service aan te schaffen. Daarnaast zijn live streaming en Stories nog nooit zo populair geweest. In juni 2018 gebruikten 400 miljoen Instagram gebruikers dagelijks Stories. Voor Facebook zijn dit 300 miljoen gebruikers en Snapchat telt 188 miljoen gebruikers die dagelijks Stories delen. Stories zijn korte videofragmenten (van pak ‘m beet 20 seconden), via smartphone gemaakt en gedeeld voor 24 uur. Video marketing helpt je om je verhaal beter over te brengen in een korte tijd. Onze spanningsboog wordt met de dag korter, dus we kijken liever een video van een minuut dan dat we een artikel van 5 minuten moeten lezen.

Het jaar van social e-commerce

Verschuift social media naar e-commerce? Het afgelopen jaar zagen we dat de grootste social media de ene na de andere e-commerce features de wereld in brachten. Zo bracht Pinterest de commerciële pin ‘Shop the Look’ uit, waarmee bedrijven hun producten kunnen adverteren en verkopen. Ook staat Instagram sinds afgelopen jaar toe dat bedrijven hun producten in hun Stories kunnen toevoegen. En via de Shoppable Snap ads van Snapchat kunnen adverteerders producten direct ‘showcasen’ bij hun foto of video.

Messaging apps halen social media in

Op 1 augustus 2018 rolde WhatsApp hun Business API uit, waardoor (grote) bedrijven nu hun customer service ook via de meest gebruikte social media app kunnen aanbieden. Want WhatsApp en Facebook Messenger hebben veruit de meeste maandelijks-actieve gebruikers dan de ‘traditionele’ social media platformen zoals Twitter en Facebook. De combinatie van deze messaging platformen met chatbots maakt het mogelijk om klanten meer relevante, gepersonaliseerde en behulpzame customer service aan te bieden. Zonder dat je er veel mankracht aan verliest. Toch liet onderzoek van Buffer uit 2018 zien dat maar 20% van de marketeers messaging apps gebruikten voor marketingdoeleinden. Dus, grijp je kans in 2019…

Een zoekwoord intypen in Google? Het is (bijna) passé

De manier waarop we online naar informatie zoeken is aan het veranderen. We gebruiken steeds vaker voice search via onze smartphones, tablets en voice assistenten zoals Amazon Echo en Google Home. Mobile first laat ik expres buiten dit rijtje trends, omdat het geen nieuwe is dat je website anno 2019 echt geoptimaliseerd moet zijn voor mobiel. Ben je wat dat betreft helemaal bij de tijd? Lekker bezig. Maar ga vooral beginnen met het optimaliseren van je content voor voice search. Want volgens vele voorspellingen zoeken we in 2020 de helft van de tijd met onze stem.

Google Lens is de toekomst
Bye Facebook, hello Instagram?

2018 was het jaar waarin #DeleteFacebook viraal ging. Facebook kwam namelijk in slecht daglicht te staan door privacy schandalen en beschuldiging van betrokkenheid bij politieke manipulatie bij de verkiezingen in de Verenigde Staten in 2016. Het was ook het jaar waarin 96% van de bedrijven actief Facebook gebruiken en 94% van marketeers Facebook Ads inzetten. Het platform is het meest populaire platform voor betaald adverteren. Tegelijkertijd blijft Instagram (van Facebook) groeien in populariteit. Onderzoek van Yotpo laat zien dat Instagram wat betreft engagement het nummer 1 platform is: met 45% meer engagement dan Facebook.
Instagram Engagement Rate Data: Average Seconds on Site

Kortom…

We blijven altijd uitkijken naar spannende algoritme updates en spraakmakende nieuwe features. En ook 2019 zal een jaar worden waarin een hoop gaat veranderen. Wees voorbereid! Volg SendtoDeliver om op de hoogte te blijven van alles rondom online marketing. Hulp nodig bij je online marketingstrategie of uitvoering? Wij staan klaar voor je.

Milou

No Comments

Post a Comment