Wat is Growth Hacking?

Growth hacking is helemaal hip in de marketingindustrie. Maar wat houdt het nou precies in? Dat lees je in deze blog.

Om te beginnen is het handig om te weten waar een Growth hacker zich mee bezighoudt:

Wie zijn je klanten, waar zitten ze en hoe kan je op de juiste manier interactie met ze aangaan? 

Hiermee bedoel ik niet dat je een idee verzint en dit op onderbuikgevoel de wereld in slingert. Dit eerste idee moet je optimaliseren aan de hand van feedback en data van jouw doelgroep om er een goed product of service van te maken. Deze feedback en data moet je systematisch observeren en meten. Op basis hiervan baseer je:

  • Strategie voor je bedrijf
  • Brand management
  • Content management
  • Product management
  • Campagne management
  • En nog veel meer
Linkje ergens naartoe?
Test, analyse and repeat

Voordat je überhaupt begint met het aanbieden van jouw product of service, stel je jezelf het volgende doel:

Ik wil een product of service aanbieden waar een dringende behoefte naar is en wat een probleem oplost voor een specifieke doelgroep. 

Om dit neer te zetten, ben je veel bezig met luisteren, analyseren, aanpassen en fine-tuning van jouw product of service. Met andere woorden: hard en gepassioneerd werken. Om de ‘niche’ voor jouw product of service te vinden, moet je leven voor feedback. Schrijf eerst je idee uit, laat het lezen door anderen en vraag om feedback!

“The price and spoils no longer go to the person who makes it to the market first. They go to the person who makes it to Product Market Fit first.” 

Voor het online vragen van feedback zijn tools uitgevonden. Je kunt een test doen met jouw product of service en de volgende tools inzetten om feedback te vragen aan jouw doelgroep:

Vraag ook feedback wanneer iemand besluit om geen gebruik te maken van jouw product of service. Je moet namelijk weten waarom niet.

Het AIDA model is verouderd, tijd voor een nieuw marketingmodel!

Business case: Dropbox

Dropbox maakte een conceptversie van hun service en zette geïnteresseerde mensen voor de conceptversie op een wachtlijst. Zo werd Dropbox vanaf het begin exclusief gemaakt: mensen vonden het een eer als ze op de wachtlijst stonden. Buiten deze slimme truc had Dropbox iets wat hard nodig was: je bestanden altijd kunnen terugvinden, wanneer je computer weer eens gecrasht was. Daarnaast kan je gemakkelijk met andere personen bestanden delen. Voordat Dropbox hun service officieel lanceerde, vroeg het bedrijf om feedback, waarmee ze hun service weer optimaliseerden. Dropbox creëerde een service dat aansloot op de behoefte van hun doelgroep en tegelijkertijd een probleem oploste: een tekort aan opslag in de zogeheten cloud.

Zet acties en kortingen in met een uitgedacht doel

Ook als je een actie of korting uitzet, moet dat een uitgedacht doel hebben. Dus ga niet random acties en kortingen uitstrooien om maar klanten binnen te halen. Je wilt een leger aan gepassioneerde en loyale klanten (jouw community) opbouwen en geen koopjesjagers aantrekken. Deze groep is vervolgens ook makkelijker te definiëren (lees: targetten) en dus makkelijker om te laten groeien. Je weet namelijk precies wie jouw doelgroep is.

“Once we bring our first customers in, our next move is to set about turning them into an army.”

Om terug te komen op het voorbeeld van Dropbox: zij gaven extra opslagruimte weg als de gebruiker weer een andere gebruiker aanleverde (een vriend of vriendin bijvoorbeeld). Goede actie! Sterker nog, je kreeg nóg meer opslagruimte als jouw aangeleverde gebruiker een betaalde gebruiker werd.

Maak gebruik van tools om gefundeerd aan jouw bedrijf te bouwen

Om een goede Growth hacker te worden, heb je de juiste tools nodig om jouw ideeën te analyseren en implementeren, om er uiteindelijk voor te zorgen dat het converteert (lees: geld oplevert). Deze dingen heb je hier hard bij nodig:

  • Google Analytics
  • Excelsheets om funnels in te bouwen
  • CRM
  • Dashboard met een output van alle online campagnes

Uiteraard is er nog meer, maar dit is de basis én ook nog gratis. Gaandeweg vind je wat voor jouw bedrijf het beste werkt.

Vragen? Stuur me een mailtje!

In deze video leg ik je uit wat Growth hacking is:

Geen reacties

Laat een reactie achter