rode telefoon

6 functies op Facebook die elke marketeer moet kennen

Adverteer je weleens op Facebook of ben je het van plan? Zorg dat je deze waardevolle functies van Facebook kent, zodat jij meer uit het platform kunt halen!

Facebook was het eerste sociale platform dat in 2012 over de grens van een miljard gebruikers ging en telt inmiddels 2,38 miljard maandelijks actieve gebruikers . Hoewel het niet altijd even makkelijk is om goede resultaten te behalen, kan Facebook een hoop positieve invloed hebben op je merk en organisatie. In deze blog laten we je een aantal functies van Facebook zien, essentieel voor jouw marketing!

Exporteer paginastatistieken

Ben je benieuwd naar wat jouw volgers van je activiteiten op Facebook vinden? Daar zijn paginastatistieken voor! Die laten je precies zien hoe jouw gebruikers de engagement aangaan met jouw content. Op basis van die informatie kun jij jouw contentstrategie verbeteren en de betrokkenheid vergroten.

Hoe kom je precies bij die statistieken van jouw pagina?

  1. Klik vanaf je bedrijfspagina in de menubalk bovenin op ‘Statistieken’.
  2. Dan kom je op je Pagina-overzicht terecht, waar je direct handige statistieken over je pagina ziet.
  3. Je kunt de statistieken ook in Excel downloaden en exporteren voor meer diepgaande analyses: klik dan op ‘Gegevens exporteren’ en selecteer ‘Paginagegevens’.
  4. Kies het gewenste datumbereik en optioneel voor een aangepaste lay-out. Met een aangepaste lay-out bepaal je zelf welke data je belangrijk vindt en wilt ontvangen. Het Excel bestand bevat een flinke hoeveelheid data, dus geef jezelf de tijd om alles goed te bestuderen!

via GIPHY

Vergeet de Relevantiescore niet!

De relevantiescore laat zien wat de kwaliteit van jouw advertentie is voor je doelgroep. Dat berekent Facebook aan de hand van positieve en negatieve feedback op je advertentie: klikken, aantal weergaven, reacties (ook de minder positieve), aantal mensen dat je advertentie niet wil zien of te vaak te zien krijgt.

Op basis van al die factoren krijgt je advertentie een score van 1 tot 10. Die score is weer van invloed op de kosten en het bereik van je advertentie: Facebook beloont je als je een goede score hebt. Toch raden we niet altijd aan om te veel op de relevantiescore te focussen. Het komt namelijk voor dat je advertentie een lagere relevantiescore heeft, maar wel goede resultaten oplevert. Dan is er niet echt een reden om iets te veranderen?

Kijk naar concurrenten

Heb je enig idee hoe je concurrenten op Facebook presteren? Zo niet, dan is de functie ‘Pagina’s om in het oog te houden’ iets voor jou! Het is super simpel en je hebt snel zicht op hoe jouw pagina presteert in vergelijking met jouw concurrenten. Je bepaalt namelijk zelf welke pagina’s jij in de gaten wilt houden. Facebook raadt je aan om minimaal 5 pagina’s te selecteren en bepaalt dan een rangorde op basis van een aantal elementen: pagina-likes, % likes ten opzichte van vorige week (zijn er volgers bijgekomen of verloren gegaan?), aantal berichten deze week en de hoeveelheid ‘acties’ (likes, shares, comments).

Hoe stel je deze Facebook-functie in?

  1. Ga naar de pagina ‘Statistieken’.
  2. Scroll naar beneden en je ziet ‘Pagina’s om in het oog te houden’ staan.
  3. Klik op ‘pagina’s toevoegen’ om te beginnen. Facebook stelt zelfs pagina’s voor om in de gaten te houden. Handig!

via GIPHY

Installeer Facebook Pixel

De Facebook Pixel geeft je inzicht in de effectiviteit van je advertenties. Het is een hulpmiddel die je op je website kunt instellen, die registreert wanneer iemand ‘actie’ onderneemt op je site (iets toevoegen aan winkelmandje tot het downloaden van een E-book). De Pixel verzamelt deze info en stuurt het naar ‘Gebeurtenisbeheer’, de speciale pagina in Facebook. Daar heb je een overzicht van alle acties die geregisseerd zijn, waarmee je specifieke klanten opnieuw kunt bereiken met retargeting.

Je kunt de pixel gebruiken om:

  • Ervoor te zorgen dat je de advertentie aan de juiste mensen laat zien.
  • Verkoop/conversie te stimuleren.
  • Je advertentieresultaten te meten doordat je weet wat het directe resultaat van je advertentie is.

Hulp nodig bij het installeren van zo’n Pixel? Ons development label Site.nu kan je erbij helpen!

Weet op welk tijdstip je moet posten

Nog een reden om naar de statistieken te kijken. Op welk moment van de dag kun jij het best posten? Dat kun je zien onder ‘Berichten’, bij het tabblad ‘Statistieken’. Bij berichtstatistieken kun je precies zien op welk moment van de dag jouw volgers online zijn. Ook kun je onder de tabel jouw gepubliceerde berichten beoordelen op basis van bereik en betrokkenheid: zo kom je erachter welk type content het best werkt.

Aan de slag met social media? Download gratis onze contentkalender waarmee je heel overzichtelijk jouw posts inplant: je hoeft de kalender alleen even in te vullen en bespaart zo heel veel tijd!

New call-to-action
A/b-test je advertenties

Met deze functie in advertentiebeheer van Facebook kun je meerdere advertenties binnen één campagne maken en testen welke het beste resultaat oplevert. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om verschillende doelgroepen te selecteren of testen welke advertentietekst het beste werkt.

Voor een goede a/b-test is het van essentieel belang dat je op basis van één variabele test. Als je op meerdere variabelen tegelijk test, heb je geen idee welk element het beste werkt: je weet dan namelijk alleen wat de beste advertentie is en niet waarom. Facebook legt je precies uit hoe je een a/b-test instelt.

Aan de slag!

Door gebruik te maken van deze superhandige functies van Facebook, kun je als marketeer een hoop tijd besparen, je bereik vergroten en tegelijkertijd de return on investment (ROI) verbeteren!

Wil je hulp met marketing op Facebook? Dan kun je altijd een mailtje sturen naar info@sendtodeliver. We helpen je graag!

Milou

No Comments

Post a Comment