I

Online marketeers opgelet! Dit moet je weten over de GDPR

vrijdag, 18 mei 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

In onze digitale wereld worden persoonsgebonden data met ongekende snelheid verzameld. Vandaag, 25 mei, is de General Data Protection Regulation van kracht! Waar liggen de kansen voor online marketeers?

Geen zin om te lezen? Scroll naar beneden, dan leg ik het je kort en krachtig uit in een video!

Alles wat jij en ik online doen (de websites die we bezoeken, de telefoontjes die we plegen en de foto’s die we maken) laten een digitale afdruk achter. En die afdruk is goud waard voor online marketeers. De laatste jaren gaat het bij marketing namelijk steeds meer om data. En die data zijn bijna altijd persoonsgebonden. Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) ofwel de General Data Protection Regulation (GDPR) die vandaag van kracht is, zal er het nodige voor online marketeers veranderen. Waar moeten we rekening mee houden? En waar liggen dé kansen?

Download de checklist om na te gaan of jij goed bezig bent:

CHECKLIST

Marketeers moeten vooral letten op data toestemmingtoegang en focus.

  • Bij toestemming gaat het erom dat klanten en partners expliciet akkoord moeten geven dat bedrijven hun gegevens opslaan, analyseren en met marketingdoeleinden inzetten. Klanten moeten bijvoorbeeld expliciet toestemming geven om een nieuwsbrief te ontvangen. Bedrijven die nu nieuwsbrieven versturen naar leads die niet duidelijk toestemming hebben gegeven om een nieuwsbrief te ontvangen (opt-in) zijn in overtreding. Ook mogen bedrijven niet zomaar gegevens gebruiken voor andere doeleinden dan ze hebben beloofd. Stel, ik meld me aan om maandelijks een informatieve nieuwsbrief van een bedrijf te ontvangen, dan mogen mijn gegevens niet gebruikt worden om wekelijks commerciële updates te sturen.
  • Bij data-toegang draait het erom dat personen de mogelijkheid moeten hebben om data in te zien en te verwijderen: dus het recht om vergeten te worden.
  • Bedrijven zullen moeten focussen op de data die ze nodig hebben en moeten precies kunnen verantwoorden waarom ze die specifieke data opvragen. Blijf dus bij de basics en dwaal niet teveel af van wat je wilt weten. 

De AVG/GDPR is zo slecht nog niet. Sterker nog, het kan dé kans zijn voor marketeers om het beste uit hun werk te halen: sterke marketingcampagnes opzetten die klanten targetten die al engaged zijn met het merk. Want: die klanten hebben jou immers uit vrije wil toestemming gegeven bepaalde gegevens te verzamelen!

Een win-winsituatie om de volgende redenen:

  • Als je onderscheid kunt maken tussen klanten die commerciële updates willen en klanten die informatieve updates willen, kun je campagnes beter targetten en relevanter maken. Grote kans dat de conversie hoger uitpakt. 
  • Als je transparant met data omgaat, bouw je vertrouwen op bij de consument, waardoor je reputatie beter wordt. En dat is erg waardevol, want klanten die jouw merk vertrouwen komen eerder en vaker terug.

Wat moeten marketeers doen om GDPR-proof te zijn? Met deze tips kun je direct aan de slag!

  • Controleer e-maillijsten of deze klanten zich wel aan hebben gemeld (opt-in). Zitten er leads tussen die geen opt-in hebben gedaan? Jammer, maar dan mag je die niet meer gebruiken. Zorg ervoor dat nieuwe klanten expliciet toestemming geven om nieuwsbrieven te ontvangen.
  • Vraag alleen om informatie die je daadwerkelijk nodig hebt.
  • Tijd om schoon te maken! Onderzoek waar alle data is opgeslagen, ga na of de data correct en up-to-date is en of je duidelijk toestemming hebt gekregen om de data te verwerken. Zo niet? Dan mag je het volgens de wetgeving niet gebruiken.
  • Zet in op een waardevolle contentstrategie! Doordat je onder GDPR regulering alleen data verwerkt van data subjects die expliciet toestemming hebben gegeven, is de waarde van die data veel hoger. Daarnaast heb je overzichtelijk welke informatie ze willen ontvangen, hoe vaak en via welke bron (sms, push-notificatie, e-mail of via sociale media). Nu kun je écht op-maat-gemaakte content aanbieden aan verschillende doelgroepen via verschillende uitingen. Yes! 
  • Sla consumentendata op met een (gratis) CRM systeem. Een Customer Relationship Management (CRM) systeem is een digitale, centrale locatie waar gegevens over en van klanten opgeslagen en gedeeld kunnen worden met collega's. Je wilt nu echt alle data in één systeem bewaren, waarbij je overzicht hebt. Anders snijd je jezelf in de vingers.
  • Zet in op transparantie. Zorg dat je een geüpdatete openbare privacy policy hebt, waarin helder, overzichtelijk, gedetailleerd en begrijpelijk uitgelegd is wat jullie doen om GDPR-proof te zijn. 

Dit is dé kans voor online marketeers om creatiever om te gaan met eerlijk verkregen data. Data van leads die jou actief toestemming hebben gegeven. Is dat niet veel waardevoller? Doordat bedrijven nu gedwongen worden om hun persoonsgegevens door de filter te halen, krijgen ze meer inzicht hun gegevens. En met die geordende data als basis, kun je als marketeer straks beter je online strategie ontwerpen en inzetten op actieve potentiële klanten. 

Echt waar! 

Bekijk hier het interview van Milou en Petra over Online Marketing en GDPR:

Aantal keer gelezen: 1654
Milou

Sinds een paar jaar doe ik met veel passie eigenlijk van alles op het gebied van online content. En nu blog ik ook nog eens bij SendToDeliver, met alleskunner Petra die me elke dag weer een stukje meer enthousiast maakt over het vak. 

Naast werken en afstuderen, zorg ik dat ik tijd vrij heb om afspeellijsten op Spotify te maken, anime te kijken, bordspelletjes te spelen (mijn favo’s: 30 seconds, Weerwolven en Cards Against Humanity) en los te gaan op festivals. 

 

Alles weten over content? Lees mijn blogs! Voor vragen kun je altijd een mailtje sturen naar milou@sendtodeliver.nl! 

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.