Print deze pagina

Marketing automation 2.0: de chatbot

dinsdag, 26 juni 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

We kunnen er de laatste tijd bijna niet omheen: de opkomst van kunstmatige intelligentie, robots en chatbots die je 24/7 te woord staan.

Die technologische innovaties zijn een zegen uit de hemel voor marketeers, want het is nu mogelijk om je klanten 24 uur per dag consistent en snel te woord te staan! Yes! En dat terwijl jij in je nest ligt. In deze blog zet ik de mogelijkheden van een chatbot op een rijtje, mét voorbeelden waar je echt iets mee kunt.

Rewind: wat is een chatbot dan?

Simpel gezegd is een chatbot een software dat kan communiceren via online kanalen - zoals Facebook, Twitter of je website - en automatisch reageert op vragen van klanten. Door steeds meer kennis (in de vorm van vragen) toe te voegen aan de chatbot, kan je het blijven trainen. Zo worden veel gestelde vragen onmiddellijk beantwoord, waardoor er werk uit handen van je webcare afdeling genomen wordt. Ideaal! Maar bedrijven kunnen er ook voor kiezen om een chatbot in te zetten als salesmedewerker, marketeer of recruiter! Je kunt een chatbot inzetten om meer leads (gegevens van personen) te genereren, naamsbekendheid te vergroten, branding te versterken of zelfs om te advertisen!

Leads, leads en nog meer leads

Wil je vooral meer data vangen van ‘prospects’ of potentiele klanten? Dan kan een chatbot je marketingteam ondersteunen door:

  • Te fungeren als een soort receptioniste waar mensen online hun afspraak mee kunnen inplannen
  • Op maat gemaakt advies geven aan klanten die de benodigde gegevens achterlaten
  • De klant een whitepaper of e-book aanbieden wanneer hij/zij gegevens achterlaat
  • Pushberichten te sturen naar je Facebook-volgers, om ze op de hoogte te brengen van wat er in het bedrijf afspeelt. Bijvoorbeeld nieuwe blogs, bedrijfsnieuws of de start van de sale periode. Je kiest zelf voor welke content je wilt delen, wanneer je het wilt delen en met wie je het wilt delen
  • Betrokkenheid te verhogen door persoonlijk contact
  • Als display-advertentie websitebezoekers te triggeren om in gesprek te gaan. Bij deze manier van adverteren ligt de user engagement natuurlijk veel hoger dan bij andere advertentievormen, omdat de bezoeker letterlijk interactie heeft met de advertentie.

De voordelen van zo’n chatbot

Nu weet je waarvoor je een chatbot in je marketingactiviteiten in kan zetten. Maar wat is er nou zo fijn aan een chatbot?

  • Chatbots zorgen voor snelle service. Ik denk dat dit wel het belangrijkste pluspunt is. Als de klant de juiste gegevens achterlaat, kan de chatbot precies de meest relevante informatie geven. Snelle communicatie: een win-win combinatie waarmee de klant en het bedrijf blij zijn.
  • 24/7 inzetbaar. Chatbots eten niet, ze slapen niet en willen niet op vakantie. Klanten hoeven aan de telefoon niet in een ellenlange wachtrij te staan, want de chatbot kan ze digitaal helpen. En zelfs meerdere klanten tegelijkertijd.
  • Ze zijn goedkoop! En dat klinkt Nederlanders natuurlijk als muziek in de oren.

Maar, let op…

Hoewel chatbots veel potentie hebben om bedrijven te ondersteunen, moet je ook rekening houden met een paar keerzijdes:

  • Het is niet voor ieder bedrijf. Het is makkelijker om een chatbot te gebruiken voor bedrijven die producten en services aanbieden. Klanten die een pizza, taxi of kleding willen bestellen, stellen vaak voorspelbare vragen. Dus kan je een chatbot makkelijker en beter inzetten. Voor b2b bedrijven die ingewikkelde kwesties behandelen die om meer mens-tot-mens interactie vragen zijn chatbots misschien niet hét middel om klantenservice over te nemen.
  • Een beperkte doelgroep gebruikt het. Volgens onderzoek van Salesforce heeft 15% van consumenten interactie gehad met een chatbot in het afgelopen jaar, terwijl 28% via sociale media, 30% via een mobiele app en nog steeds 60% via e-mail contact had met een merk. In vergelijking tot de andere - meer traditionele - kanalen is dat nog niet zo’n groot aandeel, maar het groeit steeds meer.
  • Ze maken fouten. Bots zijn sneller dan mensen, maar missen onze gave om te improviseren.

Voorbeeld?!

Barend Jungerius is een echte expert op het gebied van chatbots. Hij heeft een chatbot voor recruiters ingericht met behulp van de organisatie ion SEARCH. Leuk om even te kijken hoe dat werkt.
Wil je op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de wereld van chatbots? Barend heeft een community rondom chatbots gebouwd, meld je hiervoor aan en doe mee met discussies of volg de highlights. 

De toekomst van klantenservice ligt echt bij chatbots. Het feit dat je niet meer minutenlang aan de telefoon in de wachtrij hoeft te hangen om met een simpel probleem geholpen te kunnen worden, is toch ideaal? En met de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence kan ik niet wachten om te zien hoe de chatbot de komende tijd nog meer gaat evolueren.

Aantal keer gelezen: 356
Milou

Sinds een paar jaar doe ik met veel passie eigenlijk van alles op het gebied van online content. En nu blog ik ook nog eens bij SendToDeliver, met alleskunner Petra die me elke dag weer een stukje meer enthousiast maakt over het vak. 

Naast werken en afstuderen, zorg ik dat ik tijd vrij heb om afspeellijsten op Spotify te maken, anime te kijken, bordspelletjes te spelen (mijn favo’s: 30 seconds, Weerwolven en Cards Against Humanity) en los te gaan op festivals. 

 

Alles weten over content? Lees mijn blogs! Voor vragen kun je altijd een mailtje sturen naar milou@sendtodeliver.nl!