I

Hoe start je een blog? 6 tips!

donderdag, 09 augustus 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Voor iedere schrijver die wat meer overzicht kan gebruiken (en geloof me, dat kunnen we allemaal). Volg deze stappen en jouw blog wordt nóg beter en interessanter. 

Het is een onbetwiste uitdaging om leuke, interessante content te schrijven. Het dagboek dat je misschien als kind bijhield, is er niets bij. Als contentmaker moet je inspireren, informeren, enthousiasmeren (en nog meer -eren) en tegelijkertijd hoge kwaliteit leveren. Want of je nu je persoonlijke blog wilt starten of aan de slag gaat voor een bedrijf: je wilt de aandacht pakken van je doelgroep.

Doe onderzoek naar het merk

Schrijf je in opdracht? Dan kan ik niet genoeg benadrukken om onderzoek naar het bedrijf. Gek genoeg vergeten nog teveel schrijvers het belang van de tone of voice van een bedrijf. Als je wilt dat jouw artikelen aansluiten op het imago van het merk, moet je dezelfde guidelines in taalgebruik, stijl en contentvorm gebruiken. Dit zijn drie manieren hoe je inzicht in het merk verkrijgt:

  • Een goed startpunt is het lezen van oude blogs, indien het bedrijf al langer bezig is met content. Dit is eigenlijk de beste manier om erachter te komen wat de schrijfstijl van het merk is.
  • Hoe doen de concurrenten het? Op welke manier en waarover schrijven de belangrijkste concurrenten van de onderneming? Dit is niet alleen een manier om inspiratie te krijgen, maar ook om erachter te komen hoe jij je kunt onderscheiden.
  • Doe een content audit. In het kort: een content audit is een overzicht van gegevens van alle content. Het helpt je om inzicht te krijgen in welke doelen van het bedrijf behaald worden, en wat wel en niet werkt in mate van verkeer, betrokkenheid en andere meeteenheden.  

Ken je doelgroep

Je doelgroep begrijpen gaat hand in hand met het kennen van het merk dat je representeert. Je kan geen kwalitatieve content posten als je niet weet voor wie je het schrijft. In het kort moet je weten wie binnen je doelgroep valt. Je kunt starten met het definiëren van je doelgroep op basis van demografische kenmerken, en dieper onderzoek doen naar wensen en behoeften door middel van een survey onder je bestaande klanten. Nu heb je genoeg data om een aantal persona’s (klantprofielen) op te maken. 

Topics

Waar ga je over schrijven? We kunnen ervan uitgaan dat jouw merk bepaalde autoriteit heeft over bepaalde onderwerpen of industrieën (zoals SendToDeliver dat is met content en online marketing). Die onderwerpen vallen allemaal in de vijver waaruit jij jouw topics gaat vissen. Bedenk goed: waar weet ik veel van en waar wil de doelgroep meer van weten? Overlappen deze twee elkaar: jackpot! Nog wat tips:

  • Check de FAQ (frequently asked questions) voor inspiratie.
  • Het kan ook geen kwaad om bij de concurrentie te spieken voor inspiratie. Misschien valt het je wel op dat over bepaalde onderwerpen te weinig wordt geschreven. Dan kan jij daarop inspelen.
  • Onderzoek doen naar keywords rondom de topics van jouw merk kan je een eind op weg helpen om je blog vorm te geven. En het kan je helpen om goede SEO toe te passen. 

Schrijf geen bullshit

Wil je kwaliteit leveren? Lul dan niet maar wat bij elkaar, maar doe gedegen onderzoek. Kijk uit naar experts en wetenschappelijk onderzoek, om jouw artikel meer diepgang te geven. Zo groeit de autoriteit die het bedrijf heeft ook alleen maar.

Bedenk een pakkende kop

We krijgen nu, meer dan ooit, dagelijks zoveel informatie binnen dat headlines er echt uit moeten springen om onze aandacht te grijpen. Het moet kort en krachtig zijn, uitleggen waar het artikel over gaat en ook nog een beetje prikkelen. Een goede kop zorgt ervoor dat je verder wilt lezen.

Wees visueel

Net als een goede headline, helpt een aantrekkelijke foto ook de aandacht van de doelgroep te trekken. Als de afbeelding tot de verbeelding spreekt, bij de doelgroep én het bedrijf past en van hoge kwaliteit is, is de kans groter dat het je lezer opvalt.

Belangrijker nog: weet wat het beste werkt voor jouw content en doelgroep.

 

Meer over content:

Aantal keer gelezen: 44
Milou

Sinds een paar jaar doe ik met veel passie eigenlijk van alles op het gebied van online content. En nu blog ik ook nog eens bij SendToDeliver, met alleskunner Petra die me elke dag weer een stukje meer enthousiast maakt over het vak. 

Naast werken en afstuderen, zorg ik dat ik tijd vrij heb om afspeellijsten op Spotify te maken, anime te kijken, bordspelletjes te spelen (mijn favo’s: 30 seconds, Weerwolven en Cards Against Humanity) en los te gaan op festivals. 

 

Alles weten over content? Lees mijn blogs! Voor vragen kun je altijd een mailtje sturen naar milou@sendtodeliver.nl! 

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.