Hoe maak je een goede content kalender?

Hoeveel tekens mag een post van LinkedIn bevatten? Wat is een goed tijdstip om te posten op Facebook? Hoe vaak moet je überhaupt posten? En op welk kanaal? In deze blog leer je alles over het maken van een goede content kalender én download je gratis een template waarmee je gelijk aan de slag kunt!

Een content kalender gebruik je om social media te managen. Het bepaalt de uitstraling van jouw online kanalen, die eigenlijk het online visitekaartje van je onderneming zijn. Hoe ga je daar nou georganiseerd mee aan de slag? Start met het downloaden van deze template en neem dit artikel goed door!

De template bevat:
  • Planning voor de drie belangrijkste kanalen: Twitter, Facebook en LinkedIn
  • Een tekenteller die automatisch op rood springt wanneer je teveel tekens gebruikt
  • De inhaakkalender voor de rest van het jaar
Download template voor niks!
Op welk kanaal moet je posten?

Het is belangrijk om in ieder geval op de drie belangrijkste (lees: grootste) kanalen te starten met posten, namelijk Twitter, Facebook en LinkedIn.

Als je voor drie maanden consistent hebt gepost op deze kanalen, kun je aan de hand van analyses en data meten welk kanaal (of kanalen) het beste bij jouw doelgroep past. Je kunt er ook voor kiezen om sowieso altijd op deze drie kanalen consistent te posten, dat raad ik aan. Zo zijn al je kanalen representatief voor je organisatie en missen je (potentiële) klanten niks.

Nu denk je waarschijnlijk: en Instagram dan?!

Instagram heeft een heel andere strategie nodig, gezien het feit dat dit kanaal geheel om foto’s en video’s draait. Hierover komt een aparte blog en video, dus stay tuned!

Hoeveel tekens mag een post bevatten per kanaal?

Per kanaal mag je het volgende aantal tekens maximaal gebruiken, als het gaat om posts vanuit een bedrijfspagina:

  • Twitter: 280
  • Facebook: 68.206
  • LinkedIn: 250 (600 als de post geen link bevat)

In de template zit een tekenteller die op rood springt als je over het maximum aantal tekens gaat.

Help! Waar moet ik over posten?

De posts moeten over jouw bedrijf gaan en een verhaal vertellen. Wat is er gaande binnen de organisatie en wat speelt er binnen het vakgebied? Vaak zie ik dat bedrijven hun organische berichten (onbetaalde berichten) inzetten als advertentie berichten. Dit kan alleen wanneer het past bij wat je met jouw bedrijf wilt uitstralen en ‘natuurlijk’ voelt met de rest van de berichten. De berichten moeten samen een verhaallijn vormen, dit heet ook wel storytelling.

Een aantal voorbeelden van verhaallijnen:

  • Het verhaal achter de medewerkers op de werkvloer
  • Het verhaal achter jouw klanten en hun bedrijf
  • Ontwikkelingen en nieuwsberichten binnen het vakgebied
  • Mijlpalen van jouw bedrijf

Naast storytelling moeten de berichten de juiste tone of voice bevatten. Dit omvat de stijl van alle berichten die een organisatie communiceert. Het is belangrijk dat de tone of voice consistent is in alle communicatie uitingen. Hierdoor zorg je voor herkenbaarheid en bouw je een bepaald imago op.

Het is dus handig om de eerdere communicatie van jouw bedrijf te analyseren en door een rode draad uit op te maken. Deze rode draad kun je samenvatten in 5 kernwoorden, bijvoorbeeld:

  • Empatisch
  • Positief
  • Behulpzaam
  • Rebels
  • Innoverend

Uiteraard zijn er nog veel meer kernwoorden waarmee je de tone of voice van jouw bedrijf kunt omschrijven. Het is belangrijk dat je deze duidelijk hebt. Als laatste kun je nog gebruikmaken van de inhaakkalender. Dit zijn alle belangrijke dagen in een jaar die relevant kunnen zijn voor bedrijven om over te posten. Denk aan de feestdagen tot aan de landelijke Fiets naar je Werk Dag (ja, deze bestaat echt). Deze inhaakkalender vind je ook in de template!

Hoe vaak moet je posten en wanneer?

Het is handig om alleen te posten wanneer je aan het werk bent en dus antwoord kunt geven op comments. In deze blog over webcare lees je alles over het beantwoorden van online berichten. Om te beginnen kun je voor het posten een frequentie van minimaal 1 keer per werkdag aanhouden. Vaak zijn mensen bang dat ze een overkill aan berichten plaatsen, maar dat is eigenlijk alleen zo als je elke minuut een post eruit gooit. Dit komt omdat je bericht al snel in de massa van andere berichten verdwijnt (je bent namelijk niet de enige die post). Sterker nog, bij Facebook kan maximaal 5% van degene die je pagina liked je organische berichten (onbetaalde berichten) zien. Deze 5% haal je alleen wanneer je bericht optimaal relevant is voor je doelgroep (dus een bericht waar je doelgroep op zit te wachten) en conform is aan het Facebook reglement. Te veel posten zal dus niet zo snel gebeuren.

Om te checken wat het beste tijdstip is om te posten, is het handig om de statistieken van het desbetreffende kanaal te bekijken. Hier kun je zien wanneer de meeste van jouw volgers online zijn en interactie aangaan. Bedenk wel dat je concurrentie ook rond deze tijdstip gaan posten. En als jouw concurrent al langer en consistenter bezig is met relevante berichten posten, dan zullen die berichten voorrang krijgen tijdens primetime. Ben je net begonnen met posten of heb je nog niet zo’n goede online reputatie als je concurrent? Post dan je berichten net voor primetime om je concurrent voor te zijn.

Lees hier alles over #hashtags
Hoe ga je praktisch aan de slag?

Zo, de basis aan kennis is gelegd. Wat nu?

  • Download de template;
  • Vul deze voor alle drie de kanalen in voor een maand;
  • Plan de berichten vanuit de template voor de kanalen in (hiervoor zijn verschillende tools);
  • Meet elke maand (het is ook een maandelijkse content kalender) de resultaten uit de statistieken;
  • Maak op basis van deze resultaten de volgende content kalender;
  • Pas na 3 maanden consistent posten kun je zien welke tone of voice en welk kanaal het beste werkt.
Welke tools zijn handig?

Bij Facebook kun je vanuit het platform zelf al de berichten vooruit inplannen, alleen kan dit bij Twitter en LinkedIn (nog) niet. Handig om daarvoor tooling te gebruiken. Een paar op een rijtje:

Kijk bij de tools wat ze precies aanbieden en wat het kost. Vaak zijn er gratis (start) pakketten of is de eerste maand kosteloos. Er zijn er natuurlijk veel meer, maar dit zijn de bekendste!

In deze video leg ik kort uit hoe je een goede content kalender maakt:

 

Geen reacties

Laat een reactie achter