I

Zo werkt de SEO van Pinterest!

dinsdag, 22 maart 2016 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

Hoe werkt de SEO van Pinterest nou precies? Als je iets pint, komt het niet gelijk boven aan in de pinfeeds van Pinterest te staan. Lees verder voor antwoorden...

Mijn zelfgemaakte limonade moest en zou op Pinterest, want (hallo?!) hij was echt te heerlijk en dat moest de hele Pinterest wereld weten! Ik maak een briljante foto van mijn limonade met de juiste belichting en de juiste hoek (ik ging er zelfs boven hangen, op de grond voor liggen om maar die juiste hoek te vinden). Ik upload hem op Pinterest met een leuke omschrijving + de ingrediënten en gaan! Ik ging meteen checken waar mijn pin in de algemene Pinterest feed stond en typte "limonade" in de zoekbalk van Pinterest. Alleen was mijn pin in geen velden of wegen te bekennen...

Hoe kan dat nou? Ik had hem toch 2 seconden geleden gepind.. Op onderzoek uit dan maar! Na een aantal blogs te hebben gelezen over hoe de SEO van Pinterest werkt, kwam ik er achter dat Pinterest gebruik maakt van "smart feed". Het komt erop neer dat pins met de meeste kwaliteit eerder in de algemene Pinterest feed verschijnen dan de nieuwste en recentste pins (kwaliteit gaat voor postings-tijd). Ook heeft het aantal volgers van een pinner er geen enkele invloed op of je pin eerder in de algemene Pinterest feed komt.

Wat verschijnt er dan precies in mijn eigen feed op Pinterest?

  • De pins met de meeste kwaliteit van de pinners die jij volgt.
  • Pins gebaseerd op wat jij zelf pint.
  • Pins gebaseerd op borden die jij volgt.

Leuk hoor een "kwaliteits" pin, maar wat is dat nou precies? 
Een gewone pin wordt een kwaliteits pin als je met "keywords" aan de slag gaat. Na het uitspitten van de blogs over Pinterest SEO, ben ik tot het volgende stappenplan gekomen:

 

  • Verzin 3 keywoorden rondom het onderwerp waarover jij wilt pinnen, dit is namelijk je basis --> in mijn geval limonade, drankjes en zoet.
  • Verwerk deze 3 keywoorden in de benaming van je pinbord --> naam van mijn pinbord zou dan zijn: Zoete limonade drankjes.

Hier kom je terecht als je een nieuw bord aanmaakt, vul alles zo specifiek mogelijk in!

  • Verwerk deze 3 kernwoorden in de beschrijving van je pinbord--> zelf bereidde limonade drankjes, zoet van smaak.


Nu gaan we weer terug naar de pin zelf:

  • Verwerk deze 3 keywoorden altijd in de uploadnaam van je afbeelding, die je wilt gebruiken voor de pin--> je camera geeft je foto altijd zo'n standaard naam: IMG_09. Verander deze in "Zoete citroen limonade drankje".
  • En als laatste verwerk de 3 keywoorden in de omschrijving van je pin -->  "Mijn eigen bereidde limonade drankje op basis van citroen, zoet van smaak"  
  • Als je een blog hebt geschreven over je pin en je wilt de link erin zetten, zorg ervoor dat het laatste deel van de link de 3 kernwoorden bevat--> "sendtodeliver.nl/zoete-citroen-limonade-drankje/"

En tadaa de kans is nu verhoogd dat je wel te vinden bent in de algemene Pinterest feed, als je in mijn geval op "limonade" zoekt. 

Om nog even de kers op de taart te zetten, hier nog een paar boost-your-pin-tips:

  • Geef een duidelijke omschrijving van je pin in ongeveer 2 zinnen.
  • Mix je eigen pins met kwaliteits pins van anderen op je borden, zo lift jouw board mee op de goede SEO van andere pins.
  • Gebruik verticale foto's, het frame van een pin is namelijk verticaal.
  • Gebruik mooie foto's met een beetje tekst erop, in de stijl van jouw brand.
  • Gebruik links in je pins. Wel de juiste (zie uitleg keywords) en zorg ervoor dat ze het doen.
  • Zorg voor veel interactie op je pin. Doordat je pin gerepind, geliked of opgeslagen wordt, verhoog je jouw SEO op Pinterest.

Staat jouw pin na deze tips nu wel tussen de pins op de algemene feed?
Ik ga er in ieder geval mee aan de slag.

 

Aantal keer gelezen: 49669
Petra de Niet

E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Neem contact met mij op

petra@sendtodeliver.nl
+31 6 191 796 91
@sendtodeliver