I

Hoe zet je social media in op een evenement?

zondag, 24 april 2016 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

Vaak moet ik helpen bij evenementen en dan bedoel ik niet de catering regelen of doorbitch zijn. Nee, ik moet dan alles op de social media kanalen regelen, maar hoe doe je dat nou eigenlijk?

Evenementen zijn een belangrijke factor voor jouw bedrijf. Je zet je bedrijf op de kaart bij bestaande klanten, maar ook bij nieuwe klanten. Om de full experience te creëren voor je evenement, kan social media niet in het plaatje ontbreken.
Bij het organiseren van een evenement zijn er drie fasen: voor het evenement, tijdens het evenement en de nazorg van het evenement. 

Voor het evenement

Mensen moeten wel weten dat er een evenement is voor jouw bedrijf. Naast het sturen van uitnodigingen per e-mail, flyers uitdelen of posters ophangen moet er online ook een hoop gebeuren. 

EVENEMENT OPZETTEN
Zo is het handig om een maand van te voren op Facebook een evenement aan te maken en mensen uit te nodigen. Vaak hoor ik van klanten dat ze een evenement aanmaken genoeg vinden, want ze zien het evenement toch in hun timeline? En dan komen ze! Zo werk het helaas niet, ik bedoel je gaat ook niet graag univited naar een feestje? Dus nodig mensen uit en als het een groot en open evenement is. Laat ook je personeel mensen uitnodigen. Daarnaast kan je Facebook zo instellen dat iedereen mensen voor jouw evenement kan uitnodigen. Dit raad ik alleen aan als er ook tickets verkocht worden voor het evenement.
Je evenementpagina moet voorzien zijn van een passende header in goede kwaliteit. Zet op je header waar je evenement het is, hoelaat, locatie, maar ook een hashtag en tag die mensen kunnen gebruiken om het online over het evenement te hebben. Deze header kun je ook op je Twitter als header gebruiken en op je gewone facebookpagina, tot het evenement is afgelopen. Zo wordt het bereik van je evenement alleen maar groter.
Zorg dat alles op je evenementen pagina is ingevuld en dat je evenement van een leuke omschrijving is voorzien. Maak een post op Instagram en LinkedIn over je event en gebruik er een passende visual voor. 
Verander ook de "website" in je Twitter en Instagram bio in de link naar de evenementpagina op Facebook, zo kunnen meer mensen de interactie aangaan met jouw event.

PLANNING
Zo nu heb je het eerst deel van je evenement opgezet, maar nu ben je er nog zeker niet. Mensen die op gaan of geïnteresseerd klikken vergeten na verloop van tijd dat ze dat hebben gedaan. Ze plannen dan wat anders in op de dag van jouw event en pas na het event komen ze er weer achter dat ze eigenlijk naar jouw event zouden gaan. Dat wil je voor zijn! 
Dat kun je doen door middel van het maken van een planning. Aan een event gaan voorbereidingen vooraf, maak daar posts over. Vertel wie er komen, maak foto's van de locaties, als een van je personeel leden aan het bellen is voor je event, van de hapjes, etc. Maak van deze gebeurtenissen posts plan deze posts in voor op je social media kanalen. Deze posts zet je op je eventpagina, Twitter en Instagram met de hashtag waarmee je het event promoot. Zo houd je de mensen warm en trek je mogelijk nog meer mensen aan! Maak ook een draaiboek van het event zelf en neem daarin ook de social media mee. Als de capaciteiten er zijn, kun je die dag iemand inzetten op de social media en live posts laten plaatsen. 

Tijdens het Event

Zorg ervoor dat op elke uiting (poster, powerpoint, flyer) de hashtags en tags staan waarop mensen kunnen praten over jouw event. Anders vallen de commentaren niet te modereren voor jou als bedrijf (iedereen post dan ik het wilde weg, wat jij moeilijk kan terug vinden). Zorg ervoor dat er een foto moment op het event is (presswalls zijn daar erg handig voor), dat mensen samen maar ook met de CEO van het bedrijf op de foto kunnen. Dit is namelijk erg deelbaar en de moeite voor mensen om terug te zoeken. 
Post over de locatie, maak foto's van mensen, film kort wat er op het event gebeurt, live stream op Facebook (en geef de camera aan verschillende mensen) en post dit ook weer op alle kanalen met de hashtag en tags (ook tags van speciale mensen die er zijn zoals DJ's, beroemdheden of andere bedrijven). 

 

Na het Event

Schrijf een dag of twee dagen na het event een bedank berichtje voor op alle kanalen. Leg ook uit waar alle foto's te vinden zijn en tag zoveel mogelijk mensen die op de foto staan. Verwijs ook naar al het geposte materiaal, zodat de mensen dit nog even in alle rust terug kunnen kijken. 

Dit is in een notendop wat essentieel is voor op een event. Wil je toch meer weten of heb je vragen? Let me know ;)

Aantal keer gelezen: 301071
Petra de Niet

E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Neem contact met mij op

petra@sendtodeliver.nl
+31 6 191 796 91
@sendtodeliver