I

Hoe kun je op Facebook adverteren met Power Editor a la een marketing manager?

maandag, 18 juli 2016 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

Op Facebook heb je vast wel eens gebruik gemaakt van advertentiebeheer of per facebookpost even een promotie tegenaan gegooid. Doe je dit met grote regelmaat? Dan is het raadzaam om een account aan te maken op Facebook Business. Daar vind je Power Editor, waarmee je magische dingen kunt op het gebied van adverteren op Facebook. Welke? Lees snel verder...

Power Editor is vooral handig om te leren als je een eigen bedrijf hebt met daarbij horende website. Voordat je met Power Editor aan de slag gaat, is het raadzaam om een Facebook Pixel in je website te bouwen. Vraag dit aan jouw websitebouwer, zo kun je optimaal gebruik maken van Power Editor. Power Editor wordt ingezet om in grote hoeveelheden te adverteren en er achter te komen welk soort content bij welk soort doelgroep past. Na een tijdje jouw advertenties in Power Editor te runnen, kom je meer te weten over wat welke doelgroep leuk vindt. Bedenk dus goede namen voor je doelgroepen, zodat je jouw facebookadvertenties goed kunt terugvinden bij de juiste doelgroep.
Even een kort uitleg over de niveaus van Power Editor. 

Power Editor bestaat uit drie niveau's:

  1. Campaign's: Hier stel je de doel van je campagne in. Dat kan bijvoorbeeld naamsbekendheid of conversie zijn.
  2. Ad sets: Hier stel je jouw doelgroepen in, adverteer schema, waar je advertenties verschijnen en de hoogte van het budget voor de advertenties.
  3. Ad level: Hier maak je jouw advertentie. Dus een foto, link of video met tekst, etc. Dit is het "creatieve" deel van Power Editor. 

Eerste stap

Begint altijd met het maken van een campagne. Zet in de campagnenaam wat je met jouw campagne wilt bereiken (doel). Onder deze campagne kun je verschillende doelgroepen "hangen". Als je een campagne hebt aangemaakt, hang je onder deze campagne je eerste doelgroep. Dat wijst zich vanzelf uit, zie de bovenstaande structuur. Let wel op de laatste stap, namelijk het maken van de advertentie (deze "hangt" aan de doelgroepen). Als je besluit om op verschillende media te adverteren (Facebook, Instagram, Mobiel of Desktop), test dan de formaten van jouw visuals van de advertenties. Als deze formaten niet kloppen, kan je advertentie lelijk uitkomen en dan is je advertentie natuurlijk een stuk minder efficiënt. Zet in de naam van je advertentie welk onderdeel van de campagne je wilt promoten (evenement, link, foto, etc.). Dat houdt het overzichtelijk. 

Efficiënt advertenties dupliceren

Als je jouw eerste advertentie hebt gemaakt, kun je hem onder via Ad sets in dezelfde campagne advertenties dupliceren (klik bovenaan op het "dubbele papiertje"). Dit doe je in niveau 2 van Power Editor. Pas hem vervolgens wel zodanig aan dat hij afwijkt van de oorspronkelijke advertentie, maar wel binnen hetzelfde campagnethema blijft. Dus als je in jouw eerste advertentie een link hebt gebruikt, kun je voor de gedupliceerde advertentie een video gebruiken. Om te beginnen is het meest efficiënt om 3 advertenties onder 1 Ad set (doelgroep) te hangen, zo weet je aan het einde van de campagne of een video, link of afbeelding het beste werkt.  Let op: benoem alle advertenties en doelgroepen (ad sets) zorgvuldig, zodat je ze niet door elkaar haalt. 

Doelgroepen splitten

Je hebt bij het aanmaken van je eerste advertentie een doelgroep (Ad sets) voor de campagne bepaald. Deze doelgroep kun je opsplitten. Dit doe je in het tweede niveau van Power Editor. Je kunt dan naast het dubbele papiertje op een driehoekig pijltje klikken. Daar staat "split audience". Je kunt je audience splitten op geslacht en leeftijd. Zo weet je na verloop van tijd welke leeftijd en geslacht van de doelgroep het beste bij welke advertentie past. Ik raad aan om je doelgroep op te splitsen in 2 of 3 groepen (2 geslacht, 3 leeftijdscategorieën). Als je klaar bent zie je ook in niveau 3, dat je advertenties vermenigvuldigd zijn met 3. Let goed op je budgettering en stel een einddatum in voor je advertentie.
Na verloop van tijd kun je zien welke doelgroep het beste bij welke advertentie past. Sla deze doelgroepen ook op en geef de doelgroep de naam met erin welke content bij ze passen, bijvoorbeeld: "Meisjes, 24-30 jr, Website conversie, Link". 

Wees gerust, Power Editor is niet per se duurder dan het "normale" advertentie beheer van Facebook, alleen wel een stuk ingewikkelder. Laat het me weten als je met een vraag zit, ik help je graag. Succes! 

 

Aantal keer gelezen: 4296
Petra de Niet

E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Neem contact met mij op

petra@sendtodeliver.nl
+31 6 191 796 91
@sendtodeliver