I

Hoe ga je de interactie aan met jouw connecties op LinkedIn?

dinsdag, 19 juli 2016 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

Je hebt waarschijnlijk al een profiel op LinkedIn. Jouw omschrijvingen en CV op je profiel zijn natuurlijk ook allemaal on point! Alleen wat doe je daarna? Hoe blijf je actief op LinkedIn? In deze blog geef ik inspiratie over wat je op LinkedIn kan posten en hoe. 

LinkedIn gaat niet alleen om het neerzetten van een professioneel online CV, het gaat verder dan dat. Op LinkedIn moet je er voor zorgen dat jij professionaliteit uitstraalt en daar is interactie met je connecties en volgers het grootste onderdeel van!
Alleen hoe doe je dat nou? Ik merk dat veel mensen geen inspiratie hebben om echt actief te blijven op LinkedIn en vooral aan het "lurken" zijn. Lurken betekent dat je updates van andere bekijkt en leest, maar er verder niets meedoet. Dat kan anders!

Juiste profielen en pagina's volgen

Om te beginnen is het belangrijk dat je een goede structuur hebt in wie en wat je op LinkedIn volgt. Het is erg belangrijk dat wie of wat je volgt gerelateerd is aan de industrie waarin je werkt of jouw interesses. Om een aantal voorbeelden te geven:

  • Volg personen die thought leaders zijn in jouw tak van sport
  • Volg bedrijven die relevant zijn voor jouw professie of interesse
  • Volg het bedrijf waar je werkt
  • Volg potentiële klanten of personen bij een bedrijf waar je wel in de toekomst zou willen werken
  • Volg groepen die relevant zijn voor jouw professie of interesse

Verder heb je op LinkedIn Pulse. Boven aan de home page van LinkedIn vind je Interests. Als je deze openklapt, vind je Pulse. In Pulse vind je een overzicht van relevante artikelen voor gebaseerd op jouw interesses. Ben je niet helemaal tevreden over je huidige overzicht in Pusle, dus de content die je daar te zien krijgt? Dan kun je dit gewoon aanpassen. Dat doe je door links boven op het icoontje te klikken met streepjes. Daar vul je vervolgens in wat voor jou relevant is, dat wijst zich vanzelf uit. Ook kun je klikken op discover more..  Zo ontdek je profielen en pagina's die jij mogelijk ook interessant vindt. Als je dat in orde hebt gemaakt, kunnen we verder met het maken van je eigen newsfeed. De feed die jouw netwerk te zien krijgt.

Hoe ga je aan de slag met jouw status updates?

Nu je de juiste profielen en paginal's volgt, kun je van deze profielen interessante content aandelen. Weer een aantal voorbeelden op een rijtje:

  • Nieuws van het bedrijf waar jij werkt
  • Product releases, relevant voor jouw professie
  • Bekendmaking van partnerschappen van jouw bedrijf (waar je werkt) of van bedrijven die je volgt
  • Vacatures
  • Korte artikelen waarin staat hoe je jezelf kan ontwikkelen
  • Artikelen die interessant zijn voor jouw indiustrie

Deel niet alleen dingen die voor jou persoonlijk relevant zijn, maar ook voor een bepaalde niche uit je netwerk.
Als je iets deelt kun je ervoor kiezen om dit ook op Twitter te delen of alleen in een bepaalde groep waarin je zit (mits relevant voor de groep). Dit doe je door rechts boven op het LinkedIn icoonbtje te klikken in het artikel dat je wilt gaan delen. Zet altijd 1 of 2 zinnen boven je gedeelde artikel of status update. Zo maak je het weer persoonlijk. 
Ook kun je het artikel naar een individuele connectie op LinkedIn sturen. 

Uiteraard kun je ook zelf statusupdates maken. Het is belangrijk dat jouw status updates persoonlijk en gevarieerd zijn. Vaak delen mensen alleen vacatures, dat is echt heel saai. Hoe moet het wel? Ik zal weer even een opsomming geven:

  • Tag mensen in je update, bijvoorbeeld als je een post schrijft over een collega (die een nieuwe baan heeft, vandaag jarig is of een zeer goede prestatie heeft neergezet)
  • Stel vragen aan je netwerk, zodat je een discussie in je netwerk start. Vraag ook om advies in je netwerk. Bijvoorbeeld wat zijn interessante blogs over social media.
  • Geef tips and tricks met betrekking tot jouw professie
  • Schrijf over de dingen die jij hebt geleerd in jouw professie in een long-term post. 

Ook zijn er discussies gaande onder berichten van de pagina's en profielen die je volgt. Doe mee aan deze discussies! Je kunt op een gegeven moment via een privé bericht persoonlijk met een interessant iemand (lees: klant of manager van je toekomstige baan) een band op bouwen, door door te kletsen over de discussie waaraan jullie beide hebben deelgenomen. Dit kun je ook doen in groepen!

Nog een paar laatste tips. Als je iemand uitnodigt om een connectie te maken, maak het bericht persoonlijk en gebruik niet het standaard bericht van LinkedIn. Doe dit ook met felicitaties van nieuwe banen, jubileums en verjaardagen. 

Succes!

Aantal keer gelezen: 2770
Petra de Niet

E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Neem contact met mij op

petra@sendtodeliver.nl
+31 6 191 796 91
@sendtodeliver