I

Aan welke voorwaarden voldoet een goed LinkedIn profiel?

woensdag, 27 juli 2016 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

Wist je dat profielen bekijken de nummer 1 bezigheid is op LinkedIn? Erg relevant dus dat jouw profiel up to date is en er goed uitziet. Alleen hoe pak je dit het beste aan en wat zijn de trucjes? In deze blog kun je daar alles over lezen, have fun! 

Jouw profiel op LinkedIn is eigelijk jouw persoonlijke space en laat zien wie jij bent als professional. Een mooi profiel hebben is dus belangrijk op LinkedIn, alleen hoe richt je jouw LinkedIn zo in dat het een mooi profiel wordt? Voordat je aan de slag gaat met het inrichten van je LinkedIn profiel, moet je eerst je LinkedIn op Engels zetten, dan krijg je meer opties (zoals de blogfunctie). Verder moet je om te beginnen jezelf de volgende drie vragen stellen:

  1. Wat is je doel op LinkedIn?
    Een baan krijgen, in contact komen met klanten of opvallen bij je huidige manager om die ene promotie in de wacht te slepen?
  2. Wie is mijn doelgroep op LinkedIn? 
    Wil je studenten bereiken of toch liever personen met een management functie?
  3. Welke content nodigt uit tot interactie met jouw connecties op LinkedIn?
    Linkjes, filmpjes of toch krantenartikelen?

 Nu we toch met de opsommingen bezig zijn, wil ik graag beginnen met de basics om en all-star LinkedIn profiel te krijgen. Een all-star profiel heb jee als het cirkeltje rechts van je LinkedIn profiel helemaal blauw is. Daarvoor moet je aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Voeg een profielfoto toe.
  • Som jouw banen en werkervaring op, met een omschrijving.
  • Voeg op z'n minst 5 skills toe, zodat mensen deze skills aan je kunnen toekennen, dat heet ook wel "endorsen".
  • Voeg een samenvatting toe.
  • Voeg je postcode onder je LinkedIn naam toe.
  • Voeg je opleidingen toe.
  • Voeg op zijn minst 50 connecties toe. 

Zo nu je dit hebt uitgevoerd, heb je een all-star LinkedIn profiel. Het is handiger om meer specifieke kennis te hebben over de bovenstaande bullitpoints. Lees dus snel verder!

Profielfoto

Heb altijd een profielfoto! Mensen onthouden je dan beter en nodigen je eerder uit om een connectie te maken. Aan welke kwalificaties een profielfoto moet voldoen? Dat lees je hier

LinkedIn naam

Gebruik alleen je voor- en achternaam. Dan ben je het beste vindbaar op LinkedIn. Dus geen e-mail adres, telefoonnummer of website echte je naam zetten, dat doet af aan je vindbaarheid.

Headline

Dit bevindt zich onder je LinkedIn naam. Dit hoeft niet per sé je jobtitle te zijn, wees meer creatief en leg in een grappige zin uit wat je doet.

Samenvatting

Je hebt 2000 karakters die je kunt gebruiken. Gebruik daarom in je samenvatting geen bullitpoints.
Hier vertel je wie je bent, wat je te bieden hebt en aan wie je het te bieden hebt op een vertellende toon.Omschrijf dit zo dat mensen meer te weten over je willen komen. Praat ook niet over jezelf in een derde persoon, dat doe je ook niet op conferenties of netwerkborrels. Geef op het einde van je samenvatting iets persoonlijks weg. Wat vind je bijvoorbeeld leuk om te doen als je niet aan het werk bent?
Voeg ook "rich media" toe aan je samenvatting. Denk hierbij aan video's, slideshares, foto's van jezelf op events, white papers, etc.

Ervaringen

Je werkervaringen zijn opgesomd in chronologische volgorde, met de meest recente baan bovenaan. Je ervaringen kun je het beste omschrijven, als je jezelf voorstelt op een conferentie of netwerkevenement en je bent met iemand in gesprek die jouw werkgeschiedenis wilt weten. Wees specifiek, maar gebruik niet te veel tekst. Hier kun je wel bullitpoints gebruiken.
Mensen zijn het meest geïnteresseerd in het werk je momenteel doet. Toch is het wijs om werkervaringen uit de geschiedenis ook neer te zetten, mits het relevant is natuurlijk. Voeg ook hier "rich media toe". Don't tell them, show them! Heb je een presentatie gegeven op werk? Of is er een mooie teamfoto gemaakt? Zet het erbij! Dat zegt zoveel meer dan een stuk tekst. 
Het is ook goed oom aanbevelingen te hebben bij je ervaringen. Dit kun je gewoon aan mensen vragen waarmee je gewerkt hebt. Zorg ervoor dat de aanbevelingen wel van diverse mensen zijn: managers, businesspartners en collega's. Je hebt onder je profielfoto ook een optie om mensen uit te nodigen om over jou een aanbeveling te schrijven: "View profile as" > "ask to be recommended". Je kunt dan 3 personen uitnodigen uit jouw connecties om een aanbeveling te over jou te schrijven. Gebruik trouwens niet de standaard tekst van LinkedIn om mensen uit te nodigen, maar een eigen "gecustomizede" tekst. Aanbevelingen maken je profiel betrouwbaarder. 

Opledingen

Voeg toe welke opleidingen je hebt gevolgd. Zet daarbij behaalde cijfers, papers, presentaties etc. om het meer levendig te maken!

Als je klaar bent kun je "View profile as" onder je profielfoto aan klikken om te zien hoe andere mensen jouw profiel zien. Zo weet je wat er nog mist!

Tip: Als je op het tandwieltje naast je link onder je profielfoto klikt, kom je uit op een aparte bewerkingspagina. Rechts kun je jouw LinkedIn URL aanpassen. Ik raad aan om dit in je eigen voor- een achternaam te veranderen. Zo ben je makkelijker te vinden!

Good luck!

Aantal keer gelezen: 2426
Petra de Niet

E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Neem contact met mij op

petra@sendtodeliver.nl
+31 6 191 796 91
@sendtodeliver