I

Wat is Growth Hacking?

vrijdag, 18 mei 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Je hoort het woord steeds vaker langs komen "Growth Hacking". Alleen wat houdt het nou precies in? Growthhacking is een mindset en wat voor een? Dat lees je in deze blog. 

Geen zin om te lezen? Scroll naar beneden dan leg ik het jou kort en krachtig uit in een video!

Om te beginnen is het handig om te weten wat Growth Hacking inhoudt: 

Wie zijn je klanten, waar zitten ze en hoe kan je op de juiste manier interactie met ze aangaan?

Hiermee wordt niet bedoeld dat je een idee verzint en dit idee op onderbuik gevoel de wereld in slingert. Dit eerste idee moet je optimaliseren aan de hand van feedback en data van jouw doelgroep om er een goed product of service van te maken.
Deze feedback en data moet je systematisch meten en observeren. Op basis van deze feedback en data baseer je:

  • Strategie voor je bedrijf
  • Brand Management
  • Content Management
  • Product Management
  • Campagne Management
  • En nog veel meer...

Test, analyse and repeat

Voordat je überhaupt begint met het aanbieden van jouw product of service, stel je jezelf het volgende doel:
Een product of service aanbieden met een dringende behoefte en die een probleem oplost voor een specifieke doelgroep.

Om dit neer te zetten ben je veel bezig met luisteren, analyseren, aanpassen en fine-tuning van jouw product of service. Met andere woorden: hard en gepassioneerd werken. 
Om de "niche" voor jouw product of service te vinden, moet je leven voor feedback. Schrijf je idee eerst uit, laat het lezen door anderen en vraag om feedback

“The price and spoils no longer go to the person who makes it to the market first. They go to the person who makes it to Product Market Fit first.” 

Voor het online vragen van feedback zijn tools uitgevonden. Je kunt een test doen met jouw product of service en de volgende tools inzetten om feedback te vragen aan jouw doelgroep:

Vraag ook feedback wanneer iemand besluit om geen gebruik te maken van jouw product of service. Je moet namelijk weten waarom niet.

Business Case: Dropbox

Dropbox maakte een conceptversie van hun service en zette geïnteresseerde mensen voor de conceptversie op een wachtlijst. Zo werd Dropbox vanaf het begin exclusief gemaakt en mensen vonden het een eer als ze op de wachtlijst stonden. Buiten deze slimme truc had Dropbox iets gevonden wat hard nodig was: Je bestanden altijd kunnen terug vinden, wanneer je computer weer eens gecrasht was. Daarnaast kan je makkelijk met andere personen bestanden delen. Voordat Dropbox hun service officieel lanceerde, vroegen ze veel om feedback die ze weer implementeerde in de service. Ook keken ze veel naar de data van hun service, die ze ook inzetten ter optimalisatie van de service. Zo creëerde ze een service wat aansloot op de behoefte en loste een probleem op van hun doelgroep: een tekort aan opslag in de zogeheten cloud.

Zet acties en kortingen uit met een uitgedacht doel

Ook als je een actie of korting uitzet, moet dat met een uitgedacht doel hebben. Dus ga niet random met acties en kortingen rondstrooien om maar klanten binnen te halen. Je wilt een leger van gepassioneerde en loyale klanten (jouw community) opbouwen en geen koopjesjagers aantrekken. Deze groep is vervolgens ook makkelijker te definiëren (lees: targetten) en dus makkelijker te laten groeien. Je weet namelijk precies wie jouw doelgroep is. 

"Once we bring our first customers in, our next move is to set about turning them in to an army."

Om terug te komen op het voorbeeld van Dropbox: zij gaven extra opslag ruimte weg als de gebruiker weer een andere gebruiker aanleverde. Goede actie van Dropbox! Sterker nog, je kreeg nog meer opslagruimte als de nieuw aangevoerde gebruiker een betaalde gebruiker werd. 

Maak gebruik van tools om gefundeerd aan jouw bedrijf te bouwen

Om goed te kunnen Growth Hacken, heb je de juiste tools nodig om jouw ideeën te analyseren, implementeren en zorgen dat het converteert (lees: geld oplevert). Zorg ervoor dat je het volgende hebt klaar staan:

  • Googel Analytics
  • Excelsheets om funnels in te bouwen
  • CRM
  • Dashboard met een output van al jouw online campagnes

Uiteraard is er nog meer, maar dit is de basis en gratis. Gaande weg vind je wat voor jouw bedrijf echt nodig is.

Vragen? Stuur mij gerust een e-mail!

In deze video leg ik kort uit wat Growth Hacking is:

 

Aantal keer gelezen: 218
Petra de Niet

Al bijna 3 jaar run ik mijn bedrijf: SendtoDeliver. 
Ik weet weet alles op het gebied van content, storytelling, strategie, advertising, data, webcare en community building. Eigenlijk alles wat met online marketing te maken heeft. 
Dit heb ik voor veel mooie merken mogen doen als Hago, the Adecco Group, Fashionweek en nog veel meer! 


Heb je een vraag over Online Marketing? Stuur mij gerust een e-mail!

Website: https://www.linkedin.com/in/sendtodeliver/

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.