I

Wat zijn de highlights van GDPR/AVG?

donderdag, 17 mei 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

 

25 mei is de nieuwe wetgeving rondom GDPR/AVG van kracht. Milou (onze Digital Content Creator) en ik zijn hier hard mee aan de slag gegaan en hebben er van alles voor gemaakt (blogserie, vlog, slideshare, etc.). Om te beginnen wat zijn dé highlights die je moet weten rondom deze wet?

Geen zin om te lezen? Scroll naar beneden en dan leg ik het jou kort en krachtig uit in een video!

GDPR staat voor General Data Protection Regulation. Om de wet goed te begrijpen is het belangrijk om een aantal kernbegrippen door te nemen.

Kernbegrippen GDPR

Laten we beginnen met de 3 belanghebbende partijen bij GDPR:

  1. Data Subject: alle online data van een persoon die zich binnen de grenzen van de Europese Unie bevindt.
  2. Data Controller: de entiteit die bepaalt wat er gebeurt en doel is van de vergaarde online persoonsgegevens. 
  3. Data Processor: ontvangt, verzamelt en gaat aan de slag met de persoonsgegevens. Dit is bijvoorbeeld de online marketeer of de data-analist. 

De Data Controller en Data Processor zijn beide verantwoordelijk voor het nakomen van de GDPR.

In het verkrijgen van persoonsgegevens zijn ook 3 niveaus:

  1. Direct: via bijvoorbeeld jouw website.
  2. Partnerschappen: via een partner waarmee je samenwerkt.
  3. Commercieel: wanneer je persoonsgegevens koopt.

Naast persoonsgegevens, kun je cookies ook opdelen in 2 categorieën:

  1. Geanonimiseerd: dan zie je de data alleen in de vorm van aantallen. Denk aan weergaves.
  2. Gepseudonimiseerd: dan kun je zien dat 1 iemand meerdere keren actie heeft ondernomen. Denk aan bereik, wanneer 1 persoon meerdere weergaven heeft.

Gebruik liever geen klant ID voor cookies.

Hoe ga je praktisch aan de slag?

Weet je niet waar je moet beginnen? Volg dan eerst deze 3 stappen:

  1. Breng in kaart wie de stakeholders zijn met betrekking tot GDPR in jouw organisatie.
  2. Breng samen met deze stakeholders alle data en databronnen in kaart.
  3. Classificeer de data. Denk aan: Waar heb je de data vandaan? Wie zijn er met de data aan de slag? Waar staat de data opgeslagen? Dit moet per set persoonsgegevens.

Dit is nodig, omdat de eigenaar van de persoonsgegevens altijd toegang moet krijgen tot zijn of haar persoonsgegevens in jouw systeem. De eigenaar mag deze data laten aanpassen, verwijderen of pauzeren tot het gebruiken ervan.

Er zit ook een voordel in voor jou als ondernemer. Je nu alles op orde en geclassificeerd hebt, kun je beter online marketing voeren.

Download de checklist om na te gaan of jij goed bezig bent:

CHECKLIST

 

In deze video leg ik de highlights uit op een luchtige manier:

  

Dit waren de highlights, heb je nog vragen? Stuur mij gerust een e-mail op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aantal keer gelezen: 424
Petra de Niet

Al bijna 3 jaar run ik mijn bedrijf: SendtoDeliver. 
Ik weet weet alles op het gebied van content, storytelling, strategie, advertising, data, webcare en community building. Eigenlijk alles wat met online marketing te maken heeft. 
Dit heb ik voor veel mooie merken mogen doen als Hago, the Adecco Group, Fashionweek en nog veel meer! 


Heb je een vraag over Online Marketing? Stuur mij gerust een e-mail!

Website: https://www.linkedin.com/in/sendtodeliver/

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.