I

Hoe maak je een goede content kalender?

dinsdag, 22 mei 2018 / Geschreven door  / Reageer als eerste!

 

Het maken van een content kalender is moeilijk. Hoeveel tekens mag een post van LinkedIn bevatten? Wat is een goed tijdstip om te posten op Facebook? Hoe vaak moet je überhaupt posten? En op welk kanaal? In deze blog geef ik jou de handvatten voor het maken van een goede content kalender en een template!

Geen zin om te lezen? Scroll naar beneden dan leg ik het jou kort en krachtig uit in een video!

Het maken van een contentkalender gaat niet over rozen, maar het is wel de basis voor de uitstraling van jouw kanalen. Deze kanalen dienen immers als visitekaartje voor jouw bedrijf. Hoe ga je daar nou georganiseerd mee aan de slag? Het antwoord vind je in deze blog. En in deze blog kun je een template downloaden die je kunt gebruiken voor jouw maandelijkse contentkalender.

Deze template bevat:

  • Planning voor dé 3 belangrijkste kanalen: Twitter, Facebook en Linkedin
  • Een tekenteller die automatisch op rood springt wanneer je te teveel tekens gebruikt
  • De inhaakkalender voor de rest van het jaar

DOWNLOAD

Een mooi handvat om mee te starten dus!

Op welk kanaal moet je posten?

Het is belangrijk om in ieder geval op dé 3 belangrijkste kanalen te starten met posten:

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn

Als je voor 3 maanden consistent hebt gepost op deze kanalen, kun je meten aan de hand van analytics en data welk kanaal het beste bij jouw doelgroep past. Je kunt er ook voor kiezen om sowieso altijd op deze kanalen consistent te posten, dit is wat ik aanraad om te doen. Zo zijn al je kanalen representatief voor je organisatie.

Nu denk je waarschijnlijk: en Instagram dan?!
Instagram heeft een geheel andere aanpak nodig, gezien het feit dat dit kanaal geheel om foto's en video's draait. Hierover komt een aparte blog + vlog, stay tuned!

We gaan in deze blog door op de kanalen Twitter, Facebook en LinkedIn.

Hoeveel tekens mag een post bevatten per kanaal?

Per kanaal mag je het volgende aan aantal tekens maximaal gebruiken, als het gaat om posts vanuit een bedrijfspagina:

  • Twitter: 280
  • Facebook: 63.206
  • LinkedIn: 250 (600 als de post geen link bevat)

In de template zit een tekenteller en deze springt op rood als je over het maximum aantal tekens gaat.

Wat moet er in een post staan?

De posts moeten om jouw bedrijf gaan en een verhaal vertellen. Wat is er gaande in jouw bedrijf en wat speelt er in het vakgebied van jouw bedrijf? Vaak zie ik dat bedrijven hun organische berichten (dus, onbetaalde berichten) inzetten als advertentie berichten. Dit kan alleen wanneer het in het verhaal van jouw bedrijf past en natuurlijk voelt met de rest van de berichten. De berichten samen moeten namelijk het verhaal vormen, dit heet ook wel storytelling.

Een aantal voorbeelden van verhaallijnen:

  • Het verhaal achter jouw medewerkers op de werkvloer
  • Het verhaal achter jouw klanten en hun bedrijf
  • Ontwikkelingen en nieuwsberichten in het vakgebied van jouw bedrijf
  • Mijlpalen van jouw bedrijf

Naast storytelling moeten de berichten de juiste tone of voice bevatten.

"Dit is de stijl van de berichten die een organisatie communiceert aan haar doelgroep. Het is belangrijk dat deze tone of voice consistent is in alle communicatie die een organisatie uitvoert. Hierdoor wordt de organisatie herkenbaar en zet zij een imago neer." 

Het is dus handig om de communicatie van jouw bedrijf uit het verleden te analyseren en daar een rode draad uit op te maken. Deze rode draad kun je samenvatten in 5 kernwoorden, bijvoorbeeld:

  • Empathisch
  • Positief
  • Behulpzaam
  • Rebels
  • Innoverend

Uiteraard zijn er nog veel meer kernwoorden waarmee je de tone of voice van jouw bedrijf kunt omschrijven. Het is belangrijk dat je deze duidelijk hebt. 

Als laatste kun je nog gebruik maken van de inhaakkalender. Dit zijn alle gebeurtenissen in een jaar die relevant zijn voor alle bedrijven om iets over te posten. Denk aan de kerstdagen tot aan de nationale-fiets-naar-je-werkdag (ja, deze dag bestaat). Deze inhaakkalender kun je ook vinden in de template!

Hoe vaak moet je posten en wanneer?

Het is handig om alleen te posten wanneer je aan het werk bent en dus antwoord kunt geven op de reacties onder de posts. Voor meer informatie over het antwoorden van online berichten, verwijs ik je graag naar mijn blog over webcare
Om te beginnen kun je minimaal 1 keer per werkdag posten aanhouden. Vaak zijn mensen bang dat ze een overkill aan berichten posten, echter is dat alleen zo als je elke minuut een post eruit gooit. Dit komt om dat je bericht al snel in de massa van andere berichten verwijdt (je bent namelijk niet de enige die post). Sterker nog, bij Facebook kan maximaal 5% van je paginalikes je organische berichten (dus, onbetaalde berichten) zien. Deze 5% haal je alleen wanneer je bericht optimaal relevant is bij je doelgroep (dus, een bericht waar je doelgroep op zit te wachten) en conform is aan het Facebook reglement. Dus te veel posten zal niet zo snel gebeuren.

Om te checken hoelaat je moet posten, is het handig om de statistieken van het des betreffende kanaal te bekijken. Hier kun je zien wanneer de meeste van jouw volgers online zijn en interactie aangaan. Bedenk wel, jouw concurrentie zal ook rond deze tijdstippen gaan posten. En als jouw concurrent al langer en consistenter bezig is met relevante berichten posten, dan zal deze voorrang krijgen tijdens primetime. Ben je net begonnen met consistent posten of heb je nog niet zo'n goede online reputatie als je concurrent? Post je bericht dan net voor primetime, om je concurrent voor te zijn.

Hoe ga je praktisch aan de slag? 

Zo, de basis aan kennis is gelegd. Echter hoe ga je nu praktisch aan de slag?

  1. Download de onderstaande template
  2. Vul deze voor alle drie de kanalen in voor een maand
  3. Plan de berichten vanuit de template in, in de 3 kanalen
  4. Meet elke een maand (het is ook een maandelijkse content kalender) de resultaten uit de statistieken
  5. Maak op basis van deze resultaten een nieuwe maand content kalender
  6. Bepaal na 3 maanden consistent posten kun je zien welke tone of voice en welke kanaal het beste werkt

DOWNLOAD

Welke tools zijn handig?

Bij Facebook kun je vanuit het platform zelf al de berichten inplannen, echter kan dit bij Twitter en LinkedIn niet. Handig om daarvoor tooling in te zetten, een paar op een rijtje:

Klik op de tools om te kijken wat ze precies aanbieden en wat het kost. Vaak zijn er gratis pakketten of is de eerste maand kosteloos. Er zijn er natuurlijk meer, maar dit zijn de bekendste!

In deze video leg ik kort uit hoe je een goede content kalender maakt:

Heb je nog vragen? Stuur mij gerust een e-mail op: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Aantal keer gelezen: 482
Petra de Niet

Al bijna 3 jaar run ik mijn bedrijf: SendtoDeliver. 
Ik weet weet alles op het gebied van content, storytelling, strategie, advertising, data, webcare en community building. Eigenlijk alles wat met online marketing te maken heeft. 
Dit heb ik voor veel mooie merken mogen doen als Hago, the Adecco Group, Fashionweek en nog veel meer! 


Heb je een vraag over Online Marketing? Stuur mij gerust een e-mail!

Website: https://www.linkedin.com/in/sendtodeliver/ E-mailadres Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

Contact

+31 6 191 796 91

Met het invullen van dit formulier gaat u akkoord met het verwerken van uw data door deze website.